- De Nederlandse autobranche zal dit jaar weer groeien dankzij een recordverkoop van tweedehands auto’s, denken economen van ING.
- Vorig jaar kromp de omzet nog met 7 procent door de uitbraak van het coronavirus.
- Nieuwe auto’s zijn ook moeilijker te krijgen door het chiptekort.
Een recordverkoop van tweedehands auto’s zal de Nederlandse autobranche dit jaar laten groeien. Dat blijkt uit een vooruitzicht van ING.
De omzet in de autobranche kan dit jaar met 6 procent toenemen. Vorig jaar kromp de omzet nog met 7 procent door de uitbraak van het coronavirus.
ING verwachtte in januari dat de markt hooguit kon stabiliseren in 2021, maar past haar verwachtingen nu dus aan. Eerder meldde brancheorganisatie BOVAG al dat de verkoop van occasions in de eerste vijf maanden van dit jaar al met bijna 11 procent is toegenomen.
Vorig jaar viel al op dat meer mensen op zoek gingen naar een auto als alternatief voor het openbaar vervoer vanwege het heersende coronavirus. Toen zijn ruim 2,02 miljoen occasions verhandeld, 55.000 meer dan een jaar eerder.
ING ziet nu dat consumenten nog meer dan eerst op zoek gaan naar een tweedehands auto. Vanwege het chiptekort zijn nieuwe auto's ook moeilijker verkrijgbaar, omdat fabrikanten langer op onderdelen moeten wachten.
Minder vraag naar nieuwe auto's
Begin dit jaar verwachtte ING nog dat de verkoop van nieuwe auto's kon groeien naar 390.000 stuks, nu is deze verwachting bijgesteld naar 380.000 stuks. De autoverkoop herstelt zich dus wel, maar niet heel sterk.
In 2019 zijn bijna 450.000 nieuwe auto's verkocht, dat kwam toen vooral door de grote vraag naar elektrische auto's. In coronajaar 2020 is de verkoop van nieuwe auto's gekrompen tot 356.000 stuks. Dat was het laagste niveau in ruim vijftig jaar.
ING verwacht dat volgend jaar weer meer dan 400.000 nieuwe auto's verkocht kunnen worden. Dat zijn er nog altijd 200.000 minder dan aan het begin van deze eeuw.
Het grootste deel van de nieuw verkochte auto’s gaat in Nederland jaarlijks naar de zakelijke markt en daar is de vraag door meer thuiswerken en minder kilometers nu lager, vertelt ING-econoom Rico Luman. Vooral de leasebranche zal hierdoor geraakt worden.
Prijzen van occasions stijgen
Ook merkt Luman op dat de prijzen van tweedehands auto's weer stijgen. De verkoop van de nieuwe auto's kan weer oplopen doordat het aanbod van occasions schaarser wordt.
De markt voor tweedehands elektrische auto's blijft wel achter, maar het aanbod is ook heel beperkt. Nieuwe elektrische auto's zijn begin dit jaar minder in trek dan dezelfde periode een jaar eerder.
"Door herschikking op de zakelijke markt maakt het verkoopaandeel van elektrische auto’s een pas op de plaats", aldus Luman. "Bovendien is de particuliere subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s voor dit jaar leeg."
Elektrificatie gaat het snelst bij de zakelijke markt en daar is de vraag dit jaar lager. Al volgt er met de verhoging van de bijtelling op 1 januari 2022 waarschijnlijk nog wel een eindejaarseffect, verwacht de ING-econoom.
Hybride auto's met een benzine- en elektromotor zijn juist wel weer gewild.
[activecampaign form=34]